marți, 15 ianuarie 2013

Să fii sănătos - sănătoasă!

Ştiu că e o modă mai nou să ai drept animal de casă diverse păsări, dar azi vreau să vorbesc despre conceptul "curcă". E inventat de mama sau cel puţin aşa încearcă ea să mă alinte când îi mai spun că iar am o problemă de sănătate. Îi e greu, ca şi mie de altfel, să înţelegem cât de mult s-au schimbat lucrurile de la o generaţie la alta, pentru că ea se tratează adesea cu chestii naturiste şi e relativ bine mersi. Eu nu prea. În orice caz de câţiva ani tot trebuie să fac analize, mai des sau mai rar, şi să iau tratament. Nu e grav, dar nici nu pot să ignor.

De vreo zece luni fac analize în fiecare lună şi scot suficienţi bani din buzunar, iar asta în condiţiile în care am un medic super, mereu dispus să mă ajute, cum rar mai găseşti în ziua de azi. Asta în condiţiile în care, după luni de umblat pe drumuri şi pe la zece birouri, cozi şi taxe, am reuşit să închei contractul cu Casa de Sănătate Bucureşti şi să mă înscriu la Casa OPSNAJ. Şi nu am încheiat încă totul. Casa Bucureşti îmi este datoare cu nişte bani, pentru că am plătit în plus timp de trei ani, dar o să mai dureze puţin, pentru că e de dat şi nu de luat. Şi probleme nu am doar eu ca pacient. 

Un prieten, manager de farmacii, îmi povestea în weekend că reţeta electronică e un coşmar tipic românesc. Ministerul Sănătăţii a încercat să vină cu un sistem integrat, care evident că nu funcţionează, aşa că e foarte complicat ca farmaciştii să elibereze reţete. 

Îmi mai spune că vin pacienţi cu boli grave, care au nevoie de tratament, de exemplu cei care au hepatită am uitat ce tip), al căror tratament costă pe lună aproximativ 100 milioane de lei. Ce să facă el? Îi dai tratamentul cu riscul să rămâi fără banii de la Casa de Sănătate, îl laşi să moară? Evident că înjuri sistemul şi te rogi în gând să fii sănătos sau cel puţin să trăieşti cu impresia că eşti sănătos şi să mori cu nervii intacţi.

Uneori nici mie nu îmi e uşor să tot plătesc zeci de analize, dar fac tot posibilul. Dar cei care chiar nu au ce fac? Aşa că noua propunere de tăiere a finanţării spitalelor private mă sperie îngrozitor de tare. Încă am coşmaruri cu holurile de la policlinica de pe Batiştei sau spitalul Sfântul Spiridon din Iaşi, când am dormit cu alte două paciente în pat. Sau când plângeam de durere, iar asistenta mi-a spus să mă duc să dorm că nu are ce să îmi facă.

Aşa că urarea: "Să fii sănătos-sănătoasă!" trebuie repetată ca o mantra, de mai multe ori pe zi, mai ales în România.


2 comentarii:

aura spunea...

Daca in viitorul apropiat nu se pune pe picioare medicina preventiva, atunci vom fi tot mai multi bolnavi, cu boli tot mai grele, asa ca sanatatea va fi tot mai costisitoare.
Una e sa tratezi o tuberculoza incipienta, alta sa tratezi o tuberculoza avansata.
Realitatea e ca accesul la tratamente corecte devine tot mai restrins.

gigi tepus spunea...

O doamne ! Doar cei sanatosi habar n-au ce bine le este ! De la probleme medicale accidentale pana la boli cronice , cei bolnavi se confrunta cu ..... hmmmmm! cu ce ? Cu un sistem pe care noi cu totii l-am acceptat tacit . Am fost indiferenti cand cei din jurul nostru au inceput sa fure una-alta . Apoi am devenit blazati ,, si asa nu le putem face nimic !'' . Banii nostri ai tuturor sunt folositi cu rea credinta . Apoi au inceput sa ni se fure voturile . Incet-incet o sa ne fure si vietile !
Bine ca sunt ei destepti !
Si noi ? Ne ducem suferintele mai departe ! PANA CAND ?